Comert exterior si eficienta lui. Continutul politicii comerciale

Comertul exterior vizeaza ansamblul fluxurilor de marfuri si servicii ale unei tari cu restul lumii.
Comertul exterior poate fi:
~ Vizibil – imp/exp de marfuri corporale;
~ Invizibil – imp/exp de fluxuri de servicii sau produse acorporale.
Evaluarea comertului exterior se face in baza a 3 indicatori:
• Volum valoric si fizic exprimat in preturi curente si preturi constante;
• Structura pe grup de marfuri importate si exportate;
• Structura teritoriala a importului si exportului.
Politica comerciala este o directie relativa independenta a politicii bugetare si reflecta interesele statului in sfera relatiilor comertului exterior si este aplicata prin totalitatea masurilor adoptate de catre stat cu carater juridic, vamal, financiar, bugetar, bancar, valutar si administrativ ce au obiective de promovare sau de restringere a comertului exterior, de reglementare a tranzitului pe teritoriul economic national, a protejarii economiei nationale de concurenta straina.
Functiile politicii comerciale:
> De protejare a economiei;
> De promovare a relatiilor comerciale internationale.
Instrumente de politica comerciala:
a) Tarifare – tarifele vamale la importul de marfuri.
b) Netarifare – instrumente de ordin public se bazeaza pe regulamente publice(interzicerea importului anumitor marfuri);
c) Promotionale si de stimulare – reglementeaza exporturile.
Factorii de influentare a politicii comerciale:
1. potentialul economic de care dispune tara respectiva;
2. suprafata unei tari;
3. asezarea georgafica;
4. numarul de locuitori;
5. evolutia ecnomiei mondiale;
6. fenomene de conjunctura ale pietii internationale.
Obiectivele politicii comerciale:
1) Controlul importului;
2) Promovarea exportului;
3) Coordonarea importului si exportului de capital;
4) Coordonarea creditelor din exterior
5) Stimularea sectorului tertiar;
6) Controlul exp si importului fortei de munca;
7) Asigurarea echilibrului balantei de plati externe.

No comments:

Post a Comment